Männen näthatar kvinnorna

Har ni sett debatten ”Män som näthatar kvinnor” på svtplay? Såg den själv igår i skolan. Som ni kanske vet så går det ut på att det är ett antal kvinnor i detta sk. Sverige som säger sina åsikter på olika medier. Hnadlade framförallt om 20åriga Julia som går in i en H&M butik och ser en tröja med Tupac Shakur på med en text ”thug life”. Hon blir i detta fall  upprörd av bilden och skriver på H&Ms facebook grupp ungefära som ”Varför trycker ni en tröja på en dömd våldtäktsman på och riktar det som att det är något coolt?” Det rullar in1000-tals kommentarer. Men i detta fall så är det inte vanliga kommentarer, utan hot och kränkningar riktat mot Julia, som egentligen bara ville rikta sig mot H&M och få ett svar. Kommentarerna är väldigt elaka, då det är tusentals folk som skriver tex ” Jag önskar att Tupac levde så att han hade kunnat våldta dig”, ” skjut dig själv”, ”Jag ska leta upp dig och döda dig” osv…

 

Tupac Shakur eller 2pac, är en legend för mig och jag älskar hans musik. Jag hade inte brytt mig om dom hade tryckt en tröja med 2pac på, utan jag hade köpt den tröjan. Men detta handlar inte längre om vad vi tycker om rapparen 2pac, eller åsikterna om att trycka en tröja med 2pac på. För kommentarerna leder till en helt annan sak, det leder tillslut om vad vi tycker om dessa kommentarer. Ska inte vilken människa som helst (Kvinnor och män) få säga sin åsikt eller en fråga utan att bli dödshotad och rädd? Dom gör intervjuer med både H&M och polisen. Men det hjälpte ju inte riktigt…

 

Julia blev tillslut rädd när hon såg att någon hade lagt till hennes adress i en kommentar, Hon polisanmälde alla hot och kränkningar men hon fick inget svar från polisen. När Svt är med Julia så ringer dom och hör hur det går, Då har redan polisen lagt ned utredningen dagen efter att hon polisanmälde utan att ens meddela Julia om det.

 

H&M som har ansvar på deras facebook grupp har inte brytt sig så mycket heller, hot och kränkningar finns kvar. Kvinnan som jobbar på H&M som dom intervjuvar svarar att dom redan från startet har tagit bort tusentals kommentarer och erkänner att dom hade kunnat göra det lite fortare, men det finns fortfarande kvar dödshot och kränkningar. Är det rätt av H&M som ansvarar för att kunderna ska trivas och komma tillbaka till butikerna, struntar i om Julia som också är kund blir dödshotad på deras facebook sida?

 

Dock så förstår jag inte.. varför 2pac? Det finns massa av kändisar som tex, chris brown som misshandlat Rihanna samt Michael Jackson som tydligen var pedofil. Där dom säljer album i butiker, härmar MJ,s klädstil osv. Varför, kunderna kanske gillar musikstilen eller klädstilen som dom har? Jag tycker att Julia svamlar mycket i hennes text, kan inte påstå att jag håller med henne och blir inte upprörd över att dom har ett tryck med en dömd våldtäktsman på för den delen heller. 2pac har ändå gjort mycket förändring, han försökte rikta sig mot världen och få en förändring oavsett om dom inte fick spela hans låtar på radio eller ej, så var det modigt. Han har på sitt sätt hjälpt många ändå.

 

Hade kunnat diskutera om detta i evigheter, men seriöst. Vad tycker ni själva.. Är detta verkligen Sverige, hur fan kan man dödshota någon pga, en åsikt?.. Hur långt ska det få gå?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0